Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

14 apr. 2013

Teoria culorilor


Am sa incerc in citeva rinduri sa va spun cite ceva despre culori.Pentru cineva care incearca sa intre in aceasta lume minunata a Patchwok-ului,este foarte important sa aiba citeva idei despre combinarea corecta a culorilor si a motivelor geometrice, care imbinate cu multa imaginatie pot da adevarate opere de arta.
Am sa incep cu scara cromatica a culorilor.

Este cunoscut faptul ca fiecare culoare are o enorma influienta asupra starii de spirit, fiecare culoare provocand anumite reactii emotionale: Albul este asociat cu puritatea dar si speranta, increderea ;Rosul este simbolul energiei vitale(fizice si mentale)este asociat cu pasiunea, dragostea,dorinta,forta creatoare, etc. Negrueste asociat cu durerea, disperarea; Verdele simbolizeaza perseverenta,compasiunea, echilibru etc.
Culorile complementare sunt culorile care se gasesc la polii opusi a scarii cromatice.De exemplu:
Culoarea complementara galbenului este violet si invers;
Culoarea complementara rosului este verde si invers;
Culoarea complementara albastrului este portocaliu si invers.
Culori primare,secundare si tertiare
Culorule primare sunt rosu, galben si albastru blu. Cele trei culori secundare sunt (verde, orange si violet) si sunt obtinute combinind 2 culori primare . Cele 6 culori tertiare sunt obtinute prin combinarea culorilor primare si secundare

CULORI PRIMARE                CULORI SECUNDARE

CULORI TERTIARE

Este bine de stiut ca  fiecare copie de culori are in interiorul sau o culoare care este mai putin luminoasa si una foarte luminoasa.
De exemplu:Daca consideram copiile de culori galben-violet,rosu verde,portocaliu albastru,prima culoare este mult mai luminoasa decit cea de a doua.
Daca se doreste obtinerea unor efecte de contrast maxim se poate utiliza de obicei 2 culori  complementare care se pun in evidenta una pe alta, intensificand forta croamtica a celor doua.De exemplu daca se pune o culoare luminoasa in centrul comolementarului sau efectul de contrast este foarte evident
Game de culori
Culorile au un anumit “temperament sau vivacitate” in functie de care  se pot imparti in trei mari categorii:
Culori reci sunt cele care tind spre violet ,albastru , verde,sunt culori puternice  ce se pot asocia cu marea(imensitatea),cerul,ghiata.
Rosu, galben,orange sunt asociate de obicei cu lumina soarelui, caldura,deci sun culori calde, luminoase.

Culorile neutre sunt cele ce tind spre negru, gri, alb.

Bineinteles ca nu exista o delimitare sigura intre culorile calde si cele reci.Daca observam cu atentie cercul cromatic in 12 triunghiuri putem observa un rosu cald (rosu cadmio ) care tinde spre orange, si un rosu mult mai puternic situat linga violet(deci imprumuta din vivacitatea violetului), deci un rosu rece.

Deasemenea o culoare poate fi mai calda sau mai rece si in functie de contextul in care o folosim.Daca consideram de exemplu violetul (obtinut din amestec de rosu si albastru)si il asociem cu un rosu atunci violetul va fi culoarea “rece” in comparatie cu rosul  ”culoarea calda”.Daca in schimb asociem acelasi violet cu un albastru atunci violetul va deveni culoarea calda si albastru este culoarea rece.

Daca e sa ne referim si la ceea ce inseamna contrast, Johannes Itten,defineste 7 modalitati de evidentiere:
1.Contrastul  clar-obscur, se obtine utilizind nuante ce au diverse grade de luminositate.Se  pot folosi fie culori in tonalitati pure fie amestecuri.Alb-negru reprezinta maximul de contrast ,intre acesti doi poli se gaseste intreaga gama cromatica de gri si de culori.Acest tip de contrast este  important pentru dezvoltarea  ulterioara e ceea ce inseamna proportii , raport intre fomele negative si pozitive,dar si pentru e reda profunditatea anumitor obiecte.

2.Contrastul culori pure.Contrastul intre culorile pure se realizeaza prin asocierea de nuante ce au un maxim de purete (de obicei culorile pure sunt culorile primare si culorile obtinute prin amestecul a doua culori primare)

Daca se asociaza alb sau negru se poat observa ca albul slabeste luminositatea culorilor ce sunt in vecinatatea sa , facandu-le asfel sa para mai inchise, in timp ce negru de mai multa claritate si luminositate culorilor din jurul sau
3.Contrastul cald-rece. Fiecare culoare poate transminte anumite senzatii de tip termic.Acest contrast se obtine utilizand nuante ce au in compozitia lor galben-rosu si nuante ce au o predominanta de albastru.Deasemenea prin acest tip de combinatii se pot exprima si alte tipuri de situatatii ce se afla la polul opus: lumina-umbra; aproape-departe; uscat-ud,greu-usor.

Se poate observa cum culorile calde par a iesi in evidenta deplasandu-se spre exterior, in tim ce cele rece raman undeva in spate




4.Contrastul intre culori complementare .Se bazeaza pe asocierea de culori ce se gasesc in pozitii diametral opuse in cercul cromatic.Acest tip de asociere creaza un maxim de contrast dand un maxim de putere culorilor din compozitie.

5.Contrastul  simultan.Este legat de contrastul complementarelor.Este de fapt o reactie a ochiului in fata unei anumite culori.De exemplu daca privim ceva timp o anumita culoare, ochiul produce de la sine culoarea complementara incercind sa restabileasca echilibru.
Fiecare culoare produce simultan propriu complementar: efectul va fi cu atat mai puternic cu cat observarea culorii va dura mai mult si cu cat aceasta va fi mai luminoasa. Culoarea creata in ochi va fi foarte excitante, creind vibratii foarte intense, in timp ce culoarea fundal isi va pierde din intesitate.
.6.Contrastul de calitate.Prin calitatea unei culori se intelege gradul sau de puritate si saturare.Acest tip de contrast se bazeaza pe asocierea de culori intense si luminoase cu altele mai opece si mai stins.Este posibil stingerea sau deschiderea unei  culori pure  variind luminositatea lor  prin diferite medote:
Ruperea unei culori pure cu alb: O culoare pura deschisa cu alb devine mai rece.
Ruperea unei culori pure cu negru: Prin combinare cu negru  se diminuiaza luminositatea culorii pure , devenind astfel mult mai opaca
 Ruperea unei culori pure cu gri: amestecind griul cu o culoare saturata  se  obtine o estompare a culorii saturate devenin o culoare neutra.
Ruperea  unei culori pure cu complementarul sau: se obtin in acest fel tonuri intermediare.

7.Contrastul de cantitate .Acest tip de contrast vizeaza raportul de cantitate a doua sau mai multe culori: opozitia intre mult-putin;mic-mare. Efectul unei culori e determinat de intensitatea si de dimensiunea suprafetei colorate.Pentru a determina intensitatea  culorilor pure e necesar  confruntarea lor pe un fond gri cu luminositate medie.

0 comentarii: